FFA-serveren og crashes...
Skrevet af Rander d. 30. oktober 2008, 16:06
Som de fleste nok har opdaget, så har vores FFA-server været nede med jævne mellemrum siden opdateringen af CS (den der gav SteamFriends-ikonerne og score-lsiten og meget andet skrammel). Og jo, de to ting hænger sammen! Siden opdateringen er serveren på de mærkeligste tidspunkter holdt helt op med at svare ret pludseligt. Den crasher ikke, giver ingen fejlmeddelelser eller noget som helst andet - den dør bare! Jeg har dog lagt mærke til at det tilsyneladende aldrig sker (mærkelig nok) når der er folk på serveren - det sker altid når serveren er tom. Go figure... (Og så går lortet selvfølgelig hen og hænger sig kl. 21:40 MED folk på serveren. Skrammel!)
Vi er ikke de eneste med det problem - det opleves af ret mange andre servere verden over - og problemet er AMXmodX - hvilket også er grunden til at CW-serverne kører fint nok, for de kører ikke AMXmodX. Der er bare et endnu større problem end det: Dem der udvikler AMXmodX benægter at det er AMX's skyld i en grad der ville gøre selv Microsoft-teknikere grønne af misundelse! På trods af at folk gang på gang kan dokumentere at deres server kører fint hvis de fjerner AMX, og at den crasher hvis de genaktiverer AMX, så benægter de altså voldsomt at det er AMX's skyld. En lille sjov ting: En gut på AMX's forum forsøgte at tage dem i forsvar ved at hævde at det var MetaMods skyld, for når han slog MetaMod fra kørte serveren fint. Der var fem svar på indlægget, men ikke én af dem havde åbenbart tænkt over at uden MetaMod, så kan AMX slet ikke starte - så slår du MetaMod fra slår du også automatisk AMX fra. Det siger ligesom noget om niveauet på nogle af dem der påstår at vide hvad de taler om...
Bottom-line: Enten slår vi AMX-modX fra, hvilket bevirker at samtlige plug-ins naturligvis også slås fra - eller også skal vi have fundet ud af en måde hvor andre end mig kan slå serveren ihjel (bogstaveligt talt - kommandoen i Linux hedder faktisk kill) og starte den igen. Jeg selv er mest tændt på den sidste, og prøver at finde ud af en måde hvor det kan gøres via en knap på en hjemmeside (naturligvis beskyttet med password, så alle ikke bare kan gøre det når det passer dem)...
En knap så kritisk ting: Jo, jeg HAR opdaget at der i servervisningen på forsiden er ged i visningen af servernavne, baner og spil-type, samt at man ikke kan få lov til at se navnene på dem der er logget på serverne. Dette er også et resultat af den seneste steam-opdatering, da hele protokollen til spillet er ændret. Men Valve mener åbenbart at når noget virker acceptabelt, så skal man gøre alt for at smadre det, og det har de så gjort...
Update 1/11-08: Efter at have læst lidt mere rundt omkring ser det ud til, at det muligvis er et eller flere plugins der får serveren til at gå ned. Så nu har jeg prøvet at slå alle 3rd party plugins (plugins der ikke "leveres" som en del af AMX) fra for at se hvad der så sker. Så jeg komemr nok til at rode lidt med forskellige kombinationer af plugins de næste par dage, men vil forsøge at gøre det når der ikke er folk på serveren...
Update 2/11-08 16:42: Serveren har overlevet siden i går aftes, så serveren i sig selv er altså stabil nok. Nu prøver vi så at køre plugins på lidt ad gangen. I første omgang PTB (team Balanceren), HPK (High Ping Kicker) og DeadChat...
Og mens jeg husker det: Nej, det er ikke en fejl at FFA'en kun viser 19 slots - den har stadig 20, men der er jo ingen grund til at den viser det reserverede slot. Desuden har jeg også fået CSSL (den boks til venstre der viser serverne) til at bruge HL2-forespørgsler frem for HL1 (eftersom CS efter sidste opdatering bruger samme protokol som Source, så vidt jeg har forstået det), så den ser også ud til at virke igen...
Update 3/11-08 08:39: It's alive! Så prøver vi med ESP og MapChooser4...
Update 3/11-08 12:34: SLAM! Vi prøver lige at slå ESP fra igen.
Update 3/11-08 08:39: It's... dead! Så prøver vi at slå ESP til og MapChooser4 fra...
Update 3/11-08 23:56: Prøver lige at køre den KUN med mapchooser4 - ingen AMX standard-plugins, ingen ATAC, ingen noget som helst - KUN mapchooser4. Så bliver det spændende at se om den lever natten over...
Update 4/11-08 16:05: Ved ikke lige hvad det var for en hjerneblødning jeg fik der med aat slå alle standard AMX-plugins fra - når man gør det, så vil den jo ikke indlæse noget som helt andet... DOH! Anyway, forsøgte med AMX-plugins til og så mapchooser4 - og serveren hængte sig selv på 38 minutter (hvilket er ny rekord - den plejer at overleve et par timer). Så nu prøver jeg at slå mapchooser4 fra og AMX' standard mapchooser til for at se om det gør en forskel...
Update 5/11-08 02:34: Godt så - mapchooser4 er åbenabrt noget der hænger serveren. Så nu tager jeg så lige chancen og slår alle plugins til igen, naturligvis UDEN mapchooser4 - istedet kører vi AMX' defualt mapchooser. Det betyder dog ikke nødvendigvis at vi er helt ude af skoven endnu, for jeg kan jo ikke lige garantere for at der ikke er andre plugins der også hænger serveren, men nu tager jeg altså chancen.
Og jo, jeg har allerede en dialog i gang med KWo der har udviklet mapchooser4...
Update 5/11-08 17:32: KWo foreslog at sætte antallet af maps som mapchooser4 husker ned til 8 i stedet for de nuværende ti. Jeg kan et eller andet sted godt se noget logik i det, men jeg tvivler ærlig talt på at det virker... Men han skal da have chancen...
Så det gør jeg engang senere i aften når serveren er stilnet af - jeg synes ikek der er nogen grund til at gøre det nu, og riskiere at den hænger sig med fuld server.
Update 6/11-08 15:33: Mapchooser4 har nu overlevet 17 timer, så det ser ud til at KWos forslag fungerede. Min måde at regne på er åbenbart bare forskellig fra pluginnets måde at gøre det på...
Stabiliteten ser altså hermed ud til at være genoprettet, så foreløbig lukker jeg sagen her...